Informatika trochu jinak - "LENTILKIÁDA" ve 4.B

Informatika trochu jinak - "LENTILKIÁDA" ve 4.B

Publikováno: 11.10.2023 Autor(ka): Ida Horáková

Ispirovali jsme se námětem p.uč. Mgr. Marcely Přibylové a udělali jsme si trochu netradiční hodinu informatiky. V závěru jsme si práci zhodnotili.

Co nás čekalo? Třídění objektů podle podobných vlastností, kde je nejvíce x nejméně prvků a řazení podle velikosti. Tvorba sloupcového grafu, k čemu slouží sloupcový diagram, jak jej vytvořit a co vše lze z něj vyčíst. Jednoduché počítání (matematika, informatika). Nakoukli jsme tím i do informačního systému, práce se strukturovanými daty, řazení prvků do řad, shodné i odlišné vlastnosti + zaznamenávání do tabulky, orientace v tabulce, pořadí prvků a jejich souřadnice. Také jsme zabrousili do matematiky - porovnávání počtů prvků, rozdělení na skupiny se stejným počtem prvků - dělení se zbytkem.

To vše jsme si vyzkoušeli, práce děti velmi bavila, prostě lentilky jsou lentilky.... Jednotlivé skupiny dětí se navzájem hodnotily, podporovaly a radily si. Úkol č. 1 byl ovšem pro nás velmi důležitý: nesníst po celou dobu výuky ani jednu lentilku:-). Všechny děti to dodržely, pracovaly s nadšením a zájmem, a tak si v závěru hodiny (po hodnocení) mohly za odměnu lentilky sníst. Ale ani to nebylo zadarmo, posledním úkolem bylo rozdělit lentilky na 3 - 4 stejné skupiny prvků, aby "pojídání" lentilek bylo spravedlivé. Zde nám vznikla krásná názorná ukázka dělení se zbytkem....., pravda, někde vyšel výsledek i beze zbytku - to se nám to pak rychleji a s chutí "baštilo".